Aurora on siirtolainen ja paluumuuttaja

Eräänä päivänä hakkasin Torontossa keittiön pöydän ääressä punaista kirjoituskonettani ja näin mielessäni kolmiulotteisena, kuin monivärisenä hologrammina vaalean tytön, joka pyyhki pölyjä viktoriaanisessa kartanossa. Annoin tytölle nimen Aurora ja aloin kirjoittaa. Muutimme takaisin Suomeen yhdeksän vuoden siirtolaisuuden jälkeen ja jatkoin kirjaani uudesta suomalaisesta Aurorasta, sortovuosien tytöstä, joka joutuu muuttamaan vuonna 1903 Kanadaan etsimään Suomesta karkotettua isäänsä. Syntyi Aurora vaahteralaakson tyttö (1991, 2. Painos)

27.1.2011

Aurora-kirjat ja autot 3

025-1

Kuului automobiilin torven törähdys. Sofia-täti vavahti pelästyneenä. 
– Elli ja Eerohan siellä ovat, sanoi hän sitten helpottuneena.
 – Noihin hyrysysyihin en tule koskaan tottumaan, hän jatkoi.
  – Odotahan, kun Rudolf hankkii moisen, niin olet jo innokas automobiilidaami, sanoi Kasimir-setä
  – Rudolfko muka haluaisi tuommoisen? Eihän meillä olisi sellaiseen varaakaan.
  – Älähän nyt, vaikka meilläkin olisi kohta hevosettomat vaunut.
  – Onko Helsingissä jo paljon automobiileja? kysyi Aurora.
  – Onneksi ei ole, vain rovasti Lampénilla ja muutamalla muulla. Toivottavasti ei tulekaan.

Hyrysysy oli jätetty kauemmaksi Bulevardille, etteivät muitten vieraitten hevoset pillastuisi. Pian kerääntyi joukko ohikulkijoita töllistelemään automobiilia.
Anna Amnell: Aurora ja Pietarin serkut 1993

Tekstissä mainittu rovasti Viktor Lampen oli ensimmäisiä, jollei sitten aivan ensimmäinen auton omistaja Suomessa. Sitä autoa ei saatu varmaan papin palkalla. Ehkä hän tai hänen rouvansa sai perinnön.  Lampenin Ford maksoi 5000 markkaa, mikä vastaa nykyistä 20000 euroa. Jos on vuosi 1905, auto oli varmaankin vuoden 1904 mallia, kun oli ehtinyt Suomeen asti. Silloin valmistui hyvä retkeilymalli. Vuoden 1904 autoja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti