Aurora on siirtolainen ja paluumuuttaja

Eräänä päivänä hakkasin Torontossa keittiön pöydän ääressä punaista kirjoituskonettani ja näin mielessäni kolmiulotteisena, kuin monivärisenä hologrammina vaalean tytön, joka pyyhki pölyjä viktoriaanisessa kartanossa. Annoin tytölle nimen Aurora ja aloin kirjoittaa. Muutimme takaisin Suomeen yhdeksän vuoden siirtolaisuuden jälkeen ja jatkoin kirjaani uudesta suomalaisesta Aurorasta, sortovuosien tytöstä, joka joutuu muuttamaan vuonna 1903 Kanadaan etsimään Suomesta karkotettua isäänsä. Syntyi Aurora vaahteralaakson tyttö (1991, 2. Painos)

20.4.2011

Helsingin autot 100 vuotta sitten


Autoilijoita oli vähän, mutta he aiheuttivat jo yllättävän paljon kolareita (Klikkaa kuvaa ja katso se suurena)

Helsingin Sanomat 100 vuotta sitten kertoo tänään, että Suomessa oli vuonna 1911 "vain kolmisensataa autoa". Viidennes autoista oli takseja. Posti osti Suomen ensimmäiseltä autokauppiaalta Sergei Nikolajeff nuoremmalta kaksi Adler-mallista postiautoa 14,418 markalla.

Yllä olevassa kollaasissa on taustalla kansi teoksesta "Signe Brander 1869-1942 Helsingin kuvaaja". Branderin teoksessa ei näy autoja. Yllä oleva kuva on vuodelta 1907. Eräässä Branderin kuvista on Iso Roobertinkatu samalta ajalta. Tyhjällä kadulla lönkyttelee vain yksinäinen koira. Kadulla on kuitenkin raitsikan raiteet. Hevosia oli taas Helsingissä hyvin paljon siihen aikaan.

Yläosassa oleva Hesarin jutun kuva on teoksesta Ensimmäisiä esikaupunkeja (HS kirjat). Siinä on Hesarin jutun mukaan Sergei Nikolajeff vanhempi, autokauppiaan setä, vaimonsa Sinovian kanssa. Autoilu alkoi olla vaarallista Helsingissä, sillä kolareita oli viisi kuukaudessa, vaikka autoja oli vain nuo vähäiset 300 ja vauhtikaan ei ollut huimaava.
1911 cars, remarkable cars (kuvia) Upeita autoja. Voit nähdä kuvat suurina, kun klikkaat ensin ja sitten suurennat oikeassa kulmassa olevan pienen kuvan alta.
Vertaa tähän siirtolainen ja auto Torontossa 1900-luvun alussa
Hakusanalla 'autot' löydät autojen kuvia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti